Cégautó vagy magán autó? Hogyan számolhatom el a költségeket?

das_konyveles_Cegauto_vagy_magan_auto

das_konyveles_Cegauto_vagy_magan_auto

Szinte minden ügyfelünknél felmerül a kérdés, hogyan éri meg legjobban az autós költségek elszámolása. Ez egy elég összetett kérdés, hiszen át kell gondolni a felhasználói szokásokat (mennyit autózik, ezen belül üzleti illetve magán célból megtett utak aránya), az autó paramétereit (vételára, mennyit fogyaszt, mennyit kell szervizre költeni, mennyi adót kell utána fizetni), és ezek fényében szoktuk eldönteni, hogy az adott helyzetben melyik a kedvezőbb: cégtulajdonban legyen az autó, vagy magántulajdonban.

A cégtulajdonban lévő autó után a KFT elszámolhatja az összes felmerült költséget: üzemanyag, szerviz, biztosítás, parkolás, stb. Valamint értékcsökkenési leírást is, amelynek során az autó vételárát a hasznos élettartam alatt részletekben számolja el költségként. Előnye, hogy ezek a költségek nem csak az üzleti utak arányában számolhatók el, hanem például a magán utakon megejtett tankolás is könyvelhető, ha van róla számla. Hátránya viszont, hogy a cégnek fizetnie kell cégautóadót, ami havi 8800 – havi 33000 Ft közötti összeg, az autó típusától függően.

A magánszemély tulajdonában lévő autóval megtett üzleti utakra kiküldetési rendelvénnyel lehet elszámolni, de csak az üzleti célú utakra, a magán utakra nem! A költségtérítés összege a megtett kilométerre eső fogyasztási normával számolt üzemanyagár és 15 Ft/km kopási normaköltség. Előnye hogy adómentes, hátránya hogy nem lehet elköltségelni a magán utakat, szervizelést.


Esettanulmány:

Nemrég egy ügyfelünk arra a verzióra kérdezett rá, mi a helyzet, ha más az autó üzembentartója, mint tulajdonosa: magánszemélyként lízingelt autóját adná a KFT használatába. Azért fordult ez meg a fejében, mert induló cégével még nem tud kedvező feltételekkel lízingszerződést kötni, magánszemélyként hitelképesebb.

Ebben az esetben a KFT elszámolhatna költségeket, mint üzembentartó (üzemanyag, szervizelés, parkolás, stb), de a cégautóadó alanya sajnos a magánszemély lenne, mint tulajdonos. Szintén hátrány, hogy a cég értékcsökkenési leírást sem tud a költségei között elszámolni, hiszen nem tulajdona az autó, nem mutathatja azt ki a tárgyi eszközei között. A gépjárműadót az üzembentartó fizeti, de ez a kisebb tétel. Felmerülhet, hogy a KFT havi bérleti díjat fizessen a magánszemély felé, az autó használatáért: ennek előnye lenne, hogy a bérleti díj költségként elszámolható, a magánszemély ezt a pénz havonta kiutalhatja magának a cég bankszámlájáról, viszont hátránya, hogy a magánszemély ezt a jövedelmet le kell adózza SZJA és EHO fizetéssel.

Összességében arra jutottunk, hogy ezt a verziót elvetjük, a kiküldetési rendelvényes megoldást kedvezőbbnek ítéljük meg.


Ha hasznosnak találta cikkünket, úgy érzi könyvelőjétől nem kap hasonló segítséget, kérjen tőlünk könyvelési árajánlatot! Ügyfeleinknek készséggel állunk rendelkezésére ilyen és ehhez hasonló adóoptimalizálási kérdésekben! Nálunk a könyvelés nem csak adatrögzítés, hanem tanácsadás is!

Greguss Kinga