Online számlázás, digitalizáció, gyorsan változó szabályozási környezet – az Ön könyvelője vajon képben van?

Businessman being depressed by accounting in his office

Közeledve az év végéhez sok cég életében aktuálissá válik a könyvelőváltás témaköre. A 2020-as és 2021-es években különösen nagy átrendeződésre számítunk a könyvelői piacon, hiszen átfogó, komoly változások történtek.

Jelen cikkünkben összefoglaljuk a legkiemelkedőbb változásokat és azokat a szempontokat, amelyeket mindenképpen figyelembe kell vennie, ha azt mérlegeli, hogy jó helyen van-e a könyvelése, bérszámfejtése.

2020 nagy változása, a kibővített adatszolgáltatási rendszer

2020-ban az adótörvények nem változtak igazán jelentős mértékben, de természetesen sok kisebb korrekció történt, illetve újabb pontosítások lépnek hatályba 2021. januárjától is.

Ugyanakkor meghatározó változás az adózók életében a járványügyi helyzet kellős közepén bevezetett kibővített adatszolgáltatási rendszer.

2020. júliusától a belföldi adózók közötti ügyletekről, 2021. januárjától minden kibocsátott számláról kötelező a teljeskörű adatszolgáltatás. Szeptember végével az ehhez kapcsolódó adóhivatali moratórium is véget ért, ami mind a vállalkozástól, mind a megbízott könyvelőtől nagy odafigyelést, pontosságot vár el. Egy-egy mulasztás vagy hiba többszázezer forintos bírságot jelenthet.

A NAV-val való kétoldalú kommunikáció még nem zökkenőmentes, azonban máris tovább bővül ez a kötelezettség, ami a nem kellőképpen felkészült adózóknak komoly problémákat fog okozni.

Ezért az informatikai rendszerek, a könyvelőprogramok folyamatos fejlesztése, és finomhangolása most kulcskérdés!

Júliustól változtak a társadalombiztosítási szabályok is, egy teljesen új törvény váltotta fel a korábbit. Sok lényeges változást hozott az új jogszabály, amely az adónem átnevezésén túl, egy lényegesen érzékenyebb területet is komolyan érint: a részmunkaidős foglalkoztatási viszonyokat.

Azt látni kell, hogy mind az online számla adatszolgáltatás bővítési lépcsői, mind a részmunkaidős jogviszonyokhoz kapcsolódó minimális járulékfizetési kötelezettség, és a KATA adózásban januártól bevezetendő bővebb körű 40%-os különadó ugyan azt a célt szolgálják: nevezetesen a gazdaság további fehérítését, az adóelkerülési lehetőségek (kiskapuk) csökkentését és a valós verseny javítását.

Ezek a változások azonban elképesztően sok anyagi és adminisztrációs plusz terhet jelentenek, különösen a jelenlegi – a COVID vírus miatti – nagyon nehéz gazdasági helyzetben. Ebben a gyorsan változó környezetben alapvető érdeke a vállalkozásoknak, hogy stabil, megbízható partnerre találjanak a könyvelőjükben.

A könyvelőirodák, könyvelési szolgáltatók piacán is többféle folyamat figyelhető meg a jelenlegi helyzetre reagálva: vannak, akik inkább felszámolják, vagy korlátozzák a tevékenységüket, mert a felgyorsuló digitalizációval nem tudják tartani a lépést.

Vannak, akik létszámot bővítenek, hogy a plusz adminisztrációt asszisztensi csapattal támogatva tudják teljesíteni.

A korszerű irodák a környezethez rugalmasan alkalmazkodva folyamatosan végzik el a digitalizációs lépéseket, és korszerűsítik a rendszereiket és a folyamataikat. Ez a fajta automatizálása a megnövekedett adminisztrációnak elengedhetetlen feltétele annak, hogy a könyvelők és bérszámfejtők a munkájuk lényegi elemeire koncentrálhassanak, és meg tudják adni az ügyfeleknek azt a támogatást, amire szükségük van a gyorsan változó világban.

Mire kell feltétlenül odafigyelni? Mik lehetnek a figyelmeztető jelek?

Kezdjünk el aggódni, ha a könyvelőnk

  1. nem képes az adatainkat elektronikusan fogadni
  2. nem tud segíteni az online számlázás kérdéseiben
  3. nem tudja automatikusan beemelni a könyvelésbe a számlázó programok kínálta adatokat
  4. nem tud a banki rendszerből adatokat fogadni
  5. nem tud a banki rendszerbe utalási csomagokat átadni a könyvelésből
  6. nem megoldott a bérszámfejtés és a könyvelés összekapcsolása
  7. egy vírushelyzet esetén a munkahelymegőrzési, vagy munkahelyteremtési támogatások kapcsán nem tud tájékoztatást adni a feltételekről, nem nyújt segítséget, vagy ad tanácsot
  8. ha nincs szerződése (és adatkezelési szabályzata, továbbá pénzmosás elleni eljárása)
  9. nem rendelkezik szakmai felelősségbiztosítással
  10. az ügyvezető cégkapus hozzáférését használja
  11. rendszeresen késik vagy nem ad információt a fizetendő adókról
  12. adóhatóság előtti eljárás esetén nem képviseli az ügyfelét
  13. fogalma sincs, hogy milyen jelentős adóváltozások történtek

+1. nem elérhető, nem megoldott a helyettesítése váratlan helyzetekben

Ha a fentiek közül akár 1-2 pont is aggasztó a vállalkozása esetén, most váltson!

Ahhoz, hogy a januártól tovább szigorodó szabályoknak is megfeleljen, az őszi szezonban kell az új könyvelőirodát kiválasztani, és leszerződni!

Ehhez érdemes több szolgáltató ajánlatát is bekérni, és az ajánlatok minősége, tartalma alapján mérlegelni. A korszerű rendszerek és a jól képzett könyvelők, bérszámfejtők nélkül nem lehet megbízható hátteret kiépíteni, ezért soha ne az ár legyen a döntési szempont.  A fenti lista segíthet Önnek a kiválasztásban, hiszen ne feledje a végső felelősség mindig az öné! A reális áron nyújtott pontos, minőségi munka pedig hosszú távon mindig sokkal kifizetődőbb!

KÉRJE IRODÁNK AJÁNLATÁT!

Könyvelés – bérszámfejtés – adózás  a D.A.S. csoporttól…

….mert jogában áll  az adózásban is a biztonság!

 ….mert jogában áll  jó könyvelőt választani!

….mert jogában áll  a pénzügyekben is a megbízható támogatás!

AKCIÓ