Olvasóink kérdéseiből válogattunk: online számla-adatszolgáltatás

E-invoicing, Online banking and payment. TEchnology and business concept.

Az online számlázásról már többször írtunk, de a téma újabb aktualitását az adja, hogy szeptember 30-cal véget ért a NAV által biztosított türelmi idő, így a hibás, hiányos adatszolgáltatást már keményen büntethetik (cégek esetén akár 500.000 Ft is lehet a bírság számlánként, egyéb adózóknál 200.000 Ft!)

Foglaljuk hát össze röviden még egyszer a legfontosabb tudnivalókat:

Mi a változás lényege?

Online adatszolgáltatási kötelezettség a kibocsátott számlákról, de számlázni továbbra is lehet papír alapon, kézi számlatömböt használva is!

Kiket érint a kötelezettség?

2020. július 1-től belföldi adóalanyok között, belföldön teljesülő ügyletről kiállított számlák adatairól kell adatot szolgáltatni, ez bővül 2021. január 1-től majd, amikor a magánszemély vevők, vagy a külföldi vállalkozások részére kibocsátott számlák adatait is jelenteni kell.

A rendelkezés egyaránt vonatkozik egyéni és társas vállalkozásokra, KATA-sokra és egyéb adózásúakra, sőt az alanyi áfa mentességet választókra is.

Akik online számláznak, már élesben adatot szolgáltatnak a NAV rendszerébe bekötött számlázó programjukkal. Nekik további teendőjük nincs, a programok automatikusan leválogatják a jelentési kötelezettség alá tartozó számlákat, és külön beavatkozás nélkül teljesítik az adatszolgáltatási kötelezettséget. Persze ezt is időről-időre ellenőrizni kell, és szükség esetén javítani a hibákat, ha felmerülnek.

A továbbra is kézi számlát használók kötelezettségei:

A hagyományos módon kiállított számlák esetén az 500.000 forint áfa tartalmat elérő számlákról legkésőbb a számla kibocsátását követő napon el kell végezni az adatszolgáltatást, a többi számla esetén erre 4 napunk van.

Hol és hogyan lehet jelenteni az adatokat?

A NAV kifejezetten erre a célra létrehozott oldalán: https://onlineszamla.nav.gov.hu/home kell regisztrálni, és ezen a felületen kell az adatszolgáltatási kötelezettséget is teljesíteni.

Az oldal használatához természetesen rendelkeznünk kell élő, működő ügyfélkapus hozzáféréssel!

Az ügyfélkapus adatok, és adóazonosító jelünk megadását követően tudunk regisztrálni.  Vigyázat! Az azonosításhoz az ügyfélkapu tulajdonosának adóazonosító jele (az adókártyán található 8-cal kezdődő 10-jegyű számsor) szükséges, amely nem azonos a vállalkozás adószámával!

Az „Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció” pontot kell kiválasztanunk ahhoz, hogy hozzáférésünket létrehozzuk.

Egy adózói regisztráció alatt az összes adatszolgáltatásra kötelezett vállalkozásunk számláinak feltöltését el tudjuk végezni. Azonban ezeknek az adatait szintén meg kell adnunk (a felhasználóhoz rendelni).

A számlák tényleges felvitele a „Számlaadat-rögzítés” menüpontra kattintva kezdhető meg:

https://onlineszamla.nav.gov.hu/szamla/tipus_valasztas.

A megnyíló felületen minden *-gal jelölt adatot ki kell töltenünk (vevő adatai adószámmal, számla részletes adatai, tételei és azoknak összesítése), majd az ellenőrzést követően rögzíthető a számla.

Mint látható a folyamat meglehetősen nehézkes és hosszadalmas, ezért továbbra is javasoljuk mindenkinek az online számlázók használatát.

Akár a NAV által rendelkezésre bocsátott ingyenes alkalmazást, amelyet ugyanezen az oldalon megtalálunk: https://szamlazo.nav.gov.hu/ . A programhoz mobilapplikáció is tartozik, így bárhol használható!

Ezt az alábbi linken az adóazonosító száma, és ügyfélkapus hozzáférése segítségével néhány perc alatt megteheti: https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start

A regisztrációs folyamathoz és a kezdeti beállításokhoz kérje szakember (könyvelő, adótanácsadó) segítségét! Egyúttal a számlázási folyamatát, szokásait is ellenőriztetheti, hiszen a számlázási határidő is változott (8 nap), hogy megelőzze a bírságokat!

AKCIÓ